מגזין שוק / גליון 04

קח פרי ותהיה לי בריא

‬מאת‭ ‬אריקה‭ ‬פאר

רגע לפני שמתאדים בחום המהביל בחוץ, נמלטים אל מתחם השוק הממוזג בשרונה מרקט לטעום מפירות העונה שרק הקיץ יכול להמציא, לסחוט מהם את המיץ ולרוות מהשייקים המרעננים עד תום. סאלוט של בריאות

כיוון שבלבנטין לא חסים על התושבים בעונה השחונה, השמש קופחת כלהבה בוערת על ראשינו ואחוזי הלחות מאמירים לשיאים חדשים של דביקות משל היינו סוסי יאור המשכשכים באגמי הזיעה של עצמם, לא נותר לנו אלא להימלט אל חלל ממוזג שמציע לנו מפלט מהחום ואקסטרה של משקה קר, מרווה ומרענן (ראו ערך "שרונה מרקט"). אבל, הקיץ הזה תשכחו ממשקאות ממותקים ומוגזים והכניסו לתפריט שלכם מיצים טבעיים ושייקים טבעיים, כך שבלגימה אחת תוכלו ליהנות מבוסט של בריאות.

שייקים שעשויים מירקות ומפירות הם הרבה יותר מעוד משקה שנועד להרוות את צמאוננו בקיץ החם. כוס שייק על בסיס טבעי או כוס מיץ פירות יכולה להיות תחליף ראוי לארוחה, לספק שפע של ויטמינים ומינרלים בריאים ולשפר את תפקודי הגוף ואף לא פחות את מצב הרוח. היתרונות הבריאותיים ברורים: המשקאות הללו הם גם טבעיים ונטולי כימיקלים, גם עשירים בסיבים תזונתיים וגם מחזקים ומנקים את הגוף.

מיצים ושייקים שעשויים מירקות ומפירות טריים נחשבים למזון מלא, שכן כל הרכיבים התזונתיים נשמרים בתוכו וספיגתו ממערכת העיכול לדם מצוינת. זאת ועוד, על מנת לקבל כוס מיץ, סוחטים כמות גדולה של ירקות או פירות, כמות שבדרך כלל לא תימצא בארוחה אחת, ולכן מיץ או שייק הם מזון מרוכז המשלים חוסרים בתזונה. מיצים טבעיים גם מספקים מי שתייה איכותיים, כיוון שיותר מ-90 אחוז מתכולת המיץ הם מים. בנוסף, הם מכילים אנזימים העוזרים למזון להתעכל.

אז מה עדיף, שייק טבעי או מיץ טבעי? מה שבא לכם טוב, וההבדל העיקרי הוא שמיצים סחוטים מכילים מים, על כל הרכיבים התזונתיים אך ללא הסיבים, ולעומתם, שייקים מכילים מים עם תכולת הפרי, ולכן מכילים הרבה סיבים תזונתיים. בכל אופן, את אלה וגם את אלה מומלץ לשתות מיד עם הכנתם, ותמיד כארוחה נפרדת בבוקר או כארוחת ביניים. מדי פעם מומלץ לשלב בתפריט השבועי "ימי ניקוי", בהם ניזונים רק ממיצים ומשייקים.

 

פירות העונה

עונת הקיץ היא חגיגה לאוהבי פירות בכלל ולאלה שמעדיפים את הפירות בביסים נוטפי עסיס בפרט: משמשים, אפרסקים, שזיפים, אבטיחים, מלונים, ענבים, רימונים (באוגוסט), מנגו ואננס וחברים אקזוטיים אחרים כפפאיה, טפיוקה ופיטאיה. את כל אלה ועוד תוכלו למצוא בדוכן "פירות בר נס" השופע מכל טוב בשרונה מרקט ובו מוזמנים הלקוחות לבחור פירות עונתיים טעימים במשקל או להרכיב מיץ או שייק פרי כאוות נפשם וטעמם. ב"בר נס" מדגישים כי פירות שאינם בעונה לא מוצעים בגירסה קפואה אלא שהכל טרי-טרי ומתבלנדר במקום מול עיני הלקוח. בין השייקים המיוחדים שיש ל"פירות בר נס" להציע: שייק פירות יער טריים שגדלים במושב שעל ברמת הגולן בשילוב עם בננה, אננס טרי בלבד ותות שדה של קיץ שגדל גם הוא ברמת הגולן; שייק גוג'י ברי עם אננס טרי, מנגו וספירולינה; שייק אבטיח ונענע ואיך אפשר בלי שייק מנגו וטפיוקה! המחירים נוחים, החל מ-20 שקל, שני שקלים לתוספת חלב וארבעה שקלים לתוספת חלב קוקוס.

שני פירות מנצחים אחרים שטעמם טעם גן עדן, תוכלו לרכוש היישר מהמגדל ב"איכר הבריאות": אלי יעיש, חקלאי ותיק מעין הבשור, מציג את הפפאיות שלו בגאווה רבה וכיאה למרצה לחקלאות באקדמיה, הוא מדגיש את יתרונותיו התזונתיים של הפרי: "מעבר לטעם הנפלא ולניחוח האקזוטי, הפפאיה מכילה שפע ויטמינים חיוניים בכמויות גדולות, בהם ויטמין C ו-A, קרוטנואידים שהם נוגדי חמצון מעולים ומרכיב נוסף רב עוצמה בצורת אנזים מפרק חלבונים בשם פפאין". יעיש מציין עוד שמחיר הפפאיה אצלו הוא אטרקטיבי ומהנמוכים בשוק - 10 שקלים בלבד לק"ג. עוד כוכב על מדף הפירות ב"איכר הבריאות" הוא האננס, שמעניין לדעת כי הוא לא פרי אחד אלא אסופה של פירות קטנים רבים, הצמודים לגזע אחד בצפיפות מרובה. תחילה אוכלים אותו בעיניים ובהמשך בוחרים את הטרי ביותר: מושכים אחד מעלי הכתר שלו. אם העלה נתלש בקלות, האננס בשל. אם קשה לתלוש את העלה, בחרו אננס אחר, קשה, ללא פצעים ונקודות רקובות.

עוד מוקדים מומלצים לאוהבי הפרי הם הדוכן של "משק זינגר", שנושא את דגל הבריאות, כל תוצרתו היא אורגנית ובו תמצאו מגוון רחב של פירות קיץ וירקות טריים, וכן בדוכן של "טעם הפרי והירק", שמציע, ישירות מהחקלאי, פירות מובחרים וזנים מיוחדים כמו אבטיח צהוב וגזרים סגולים לצד פירות טרופיים טריים חתוכים ומוכנים לאכילה.

 

מוציאים לקיץ את המיץ

אין כמו פירות הקיץ. צבעוניים, מתוקים, עסיסיים ומלאי טעמים של חופש. ב"מיצי בשוק" מקפידים להכין את המיצים רק מפירות העונה, ואלה מגיעים היישר מהשדות ומהמטעים, תוצרת דוכני החקלאים השכנים בשרונה מרקט. מלבד מיצים, בדוכן של "מיצי בשוק", תוכלו להתפנק עם שייקים מרעננים פירותיים וגם משייקים ירוקים העשויים מהמצרכים הטריים והאיכותיים ביותר מתוצרת השוק. נסו למשל את שייק פופאי - שייק הדגל לאנשים שאוהבים את המזון שלהם בירוק בריא, המכיל: קייל, חלב שקדים, תמר, אגס, בננה ותפוח, או שייק מנגולד עם מנגו, אננס, בננה, תפוח ומנגולד. העלות: רק 15 שקל.

גם בתי הקפה בשרונה מרקט מפנקים בשייקים ובמשקאות קיץ מעולים. לדוגמה, ב"ארקפה" יציעו לכם גרניטה תות יוגורט שהיא למעשה מחית תות ורוד ויוגורט טבעי ב-18 שקל וגם חליטת תה קר עם לואיזה, לימונית ופלח לימון, ללא סוכר, ב-14 שקל. ב"קופי סטיישן" מצב הרוח שלכם ישתפר פלאים אחרי שתטעמו שייקפריז עשיר באנטיאוקסידנטים המכיל בלקברי עם תות, פטל אדום ופטל שחור, על בסיס תפוזים ובתוספת אסאי, או מנה אדירה של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון מרוכזת בשייקפריז אקזוטי של פפאיה, מנגו ואננס, שמומלץ לשתות אותו על בסיס סויה ובתוספת ספירולינה. מעבר לזה תוכלו לבחור בין שייקפריז קלאסי (תות ובננה), שייקפריז מוזלי (תות, בננה, גרנולה וסילאן) או שייקפריז טרופי (מנגו, מלון, אננס וקיווי).

לסיכומו של גן העדן הזה, מיצים ושייקים הם דרך קלה, טעימה ומהירה להחדיר ערכים בריאותיים לגוף, בטח ובטח כשמגישים אותם במומחיות ובאהבה. יותר מכדאי לשלב בתפריט האישי מנה יומית של פירות העונה או של מיץ/ שייק פרי טרי, ובוודאי כשמדובר בתוצרת איכותית של מיטב החקלאים המקומיים.

 

 

שייק בריא על בסיס קייל להכנה בבית

באדיבות "פורטובלו חקלאות גורמה"

 

מה צריך?

5 עלי קייל טריים, חצי תפוח גרנד סמיט ירוק, 1 קיווי צהוב של קיץ, 4 יחידות גוג'י ברי טרי, חצי כפית סילאן, גביע יוגורט פרוביוטי לבן טבעי, 2 עלי נענע.

 

איך מכינים?

מוציאים מעלי הקייל את הפס הלבן האמצעי וזורקים. קורעים את העלים, חותכים את התפוח לחתיכות גסות עם הקליפה, שמים את כל המצרכים בבלנדר, טוחנים עד לקבלת מרקם קציפתי ואחיד ולבריאות!

 

 

איך מקלפים אננס?

אלי יעיש מ"איכר הבריאות, חקלאי, מומחה בין השאר לגידול אננס, מסביר:

אוחזים את הגבעול ביד שמאל, ומסירים עם סכין חדה (בתנועה כלפי מטה) סרטים של קליפה. נשארים עם אננס קלוף אך מלא נקודות חומות (שהן חלק של הקליפה שחודר עמוק יותר לבשר הפרי). הנקודות יוצרות קווים אלכסוניים סביב האננס. בוחרים קו כזה, מכניסים את הסכין באלכסון וחורצים חריץ מתחת לנקודות. אחר כך תוקפים אותן נקודות מלמעלה: חותכים בזווית אלכסונית כדי לשחרר טריז שכולל את הנקודות שאותן בחרתם להוציא. מקלפים-מתחילים יכולים להסתפק בשתיים-שלוש נקודות בכל פעם. עוברים כך על כל האננס. התוצאה שיש לשאוף אליה היא חתכים ספירליים סביב האננס. בשלב הזה חותכים פרוסות רוחב מהאננס (אפשר לחתוך קודם לחצי לאורך), ואת הפרוסות חותכים למשולשים בגודל ביס. בתיאבון! 

SHOOK MAGAZINE

מגזין שוק / גליון 04 / קיץ 2016