מגזין שוק / גליון 05

המתוק הזה עושה לך טוב

מאת‭ ‬אביהו‭ ‬דוד

למה אנחנו מתים על מתוק, מה זה עושה לגוף ואיך זה משפיע על מצב הרוח שלנו? רגע לפני שאתם מחליטים לוותר על הקינוח הבא או לנסות להיגמל מאחת ההנאות הגדולות בחיים, קבלו את כל ההמלצות והסיבות הטובות להמשיך לאכול מתוקים

"אני אוהב שוקולד ועוגות גבינה/ וארטיק וסוכריות ותות גינה/ אני אוהבת ימי הולדת ושקיות עם דברים טובים/ ואת השמש ואת הירח וגם כמה כוכבים" ("הכבש השישה עשר", יהונתן גפן)

 

 

אתם נלחמים בכמיהה למתוק או מרגישים חלשים כי אכלתם משהו מתוק? כמה הרצאות והטפות שמעתם על "לוותר על סוכר במזון" והחלטתם להימנע ולהוציא את ה"אויב" מהבית? השורות הבאות מוקדשות לאנשים המתוקים שחושקים בקינוחים, בשוקולדים, בממתקים, בעוגות ובעוגיות, אך מרגישים אשמים. יש לנו חדשות טובות בשבילכם. קודם כל כדאי שתדעו שהכמיהה שלנו למתוק היא בת אלפי שנים. מתי בעצם התחלנו לאכול מתוק? האמת שממש מזמן, עוד כשהיינו מלקטות וציידים, לפני כ-12 אלף שנה, חיפשנו לאכול מתוק, ולמעשה ללא סוכרים לא היינו יכולים לשרוד כיוון שהמוח והגוף לא היו יכולים להמשיך ולתפקד. לאורך כל האבולוציה האנושית, סוכר היה אחד החומרים הכי חשובים להישרדות שלנו. אנחנו לא יכולים לחיות ללא סוכר, אם לא יהיה לנו מספיק סוכר בדם, אנחנו נמות. תמיד חיפשנו סוכר, וסוכר לאורך ההיסטוריה נחשב לסופר-פוד בעל חשיבות עליונה. הסוכר הוא מקור האנרגיה המרכזי והזמין ביותר לגוף, ובגלל שבמשך רוב חיינו על פני כדור הארץ היינו ברעב יחסי, מערכת העיכול שלנו פיתחה דרכים שבאמצעותן היא יכולה להכניס את הסוכר למחזור הדם במהירות האפשרית. לכן, הגלוקוז נספג מהר כל כך למחזור הדם - מספיק לשים מעט סוכר מתחת ללשון כדי שהוא ייכנס מיד למחזור הדם.

 

מותר לאכול מתוק

הטענה כי מזונות מתוקים מיותרים תזונתית וגורמים לנו להשמנה ולכן חייבים להוריד אותם מהתזונה הכוללת, אינה מדויקת כלל. אוהבי המתוק לא נידונו להיות שמנים לנצח כמו שרבים חושבים בטעות. כמו כל דבר בתזונה, ובחיים בכלל, התשובה תלויה במינונים ובכמויות. הרעיון הוא לא להפריז. אין כל בעיה להכניס מוצר מתוק לתזונת התפריט היומי. אם, לדוגמה, התפריט היומי כולל בתוכו את כל אבות המזון הדרושים, אין כל בעיה להמיר 100 קלוריות ולספק אותן דרך מאכל מתוק. לדוגמה, ארבע קוביות שוקולד שוות ערך לכ-100 קלוריות. חטיף פסק זמן קטן, עוגיית שוקולד צ'יפס וכדומה, מכניסים כ-100 קלוריות. אפשר לאכול אותם עם כוס קפה בבוקר או אחר הצהריים ולהתענג על המתוק, ובו בעת גם לספק תחושה של רוגע ושובע זמני.

 

 

זה עושה מצב רוח טוב

ההסבר הפיזיולוגי לרצון העז במשהו מתוק מורכב משני מוליכים עצביים במוח: דופמין וסרוטונין. דופמין הוא מוליך עצבי שבין השאר מעלה את תחושות ההנאה והסיפוק ומעורר את המוטיבציה להמשיך ולאכול עוד ממזון טעים וממותק. כלומר, ההשפעה של הדופמין מתקיימת גם בטווח הארוך ומעלה את הכמיהה לאותו המזון שגרם הנאה. כאשר אוכלים הרבה (מספר פעמים רב ביום במשך כמה שבועות) מזון ממותק, הפרשת הדופמין מוגברת, המוח מעודד אותנו לחזור ולצרוך בקביעות עוד מתוקים, עד למצב קיצוני של התמכרות, ולכן הסוכר מכונה גם "הסם הלבן". אותו דופמין, שחקן חשוב במערכת הגמול וההנאה הרגעית בגופנו, נמצא גם בחומרים כמו אלכוהול, ניקוטין, קוקאין והרואין, שצריכה שלהם גורמת לאנשים להרגיש "היי". הסוכר, כאמור, גורם לשחרור דופמין, אך בצורה חריפה פחות מאשר סמים. אכילת סוכר בכמות קטנה מספקת לנו לכן הרגשה טובה. לעומת הדופמין, רמת המוליך סרוטונין עולה לאחר ארוחה עשירה בפחמימות (המתפרקות בגוף לגלוקוז), מגבירה את תחושת הרוגע והשובע ומעודדת הפסקת אכילה.

 

צריך מתוק ועכשיו!

מי לא מכיר את הרגע הזה שמשתלט עליך וכל מה שאתה רוצה זה לאכול מתוק ועכשיו? מתי ולמה הכמיהה למתוק משתלטת עלינו? הרבה פעמים זה קורה כשלא אוכלים במשך שעות ארוכות, רמת הסוכר בדם יורדת והצורך לאזן אותה משדר לנו לצרוך סוכר. גם אחרי מאמץ פיזי, אחרי שהגוף ניצל את מאגרי האנרגיה שלו, הוא מבקש למלא את המצברים במהירות ואנחנו חייבים מתוק. אצל נשים, בימים שלפני המחזור החודשי, מתרחשים שינויים הורמונליים בגוף שמעוררים את הדרישה למתוק. ניסיתם פעם להפסיק לעשן? ניקוטין, כמו פחמימות, מעלה את רמת הסרוטונין במוח ולכן הרבה פעמים כשמפסיקים לעשן חווים דיכאון וזקוקים למתוק כדי להתמודד עם ה"דאון". מתי עוד נתקפים ב"קריז" למתוק? במצבי לחץ וסטרס, וגם כאשר נמצאים במשטר דיאטה ללא פחמימות וגורמים למעשה לשינוי במערך הכימיקלים במוח ורק מגבירים את התשוקה למתוק ועכשיו. חשק עז למתוק נוצר גם כשעושים שימוש בממתיקים מלאכותיים. הניסיון לתעתע את המוח עם סוכר "מזויף" גורם פעמים רבות לצורך בסוכר אמיתי.

עוד סיבה לכמיהה למתוק היא עניין הפיצוי הרגשי. לעתים נראה לנו שהעולם עקום לחלוטין, נניח כשהבוס מבאס, היחסים הזוגיים צולעים או שבגדול הכל תקוע ולא מספק. או אז אנחנו מחפשים פיצוי לנפש, נחמה שאולי תמלא את החסר באמצעות שופינג, עישון, שימוש בסמים וגם באוכל. במקרה הזה המתוק הוא הבחירה הנפוצה (מתי שמעתם על מישהו עם כמיהה עזה לסלט או לקדירת קטניות?). הטעם המתוק הוא הכי מפנק וגורם להנאה הכי גדולה. אפילו תינוקות מעדיפים מתוק על פני כל הטעמים האחרים (אולי כי חלב אם הוא מתוק). אבל, בדרך כלל הצורך הוא לא רק רגשי, אלא שילוב של צורך פיזיולוגי אמיתי עם צרכים רגשיים שאנחנו משליכים על מתוקים: "זה מנחם", "מפנק", ו"מגיע לי".

 

שוקולד, כי איך אפשר בלי

ראשון למאכלים המתוקים ומלך הממתקים והקינוחים הוא השוקולד ולכן ראוי להקדיש לו מקום של כבוד. שוקולד הוא אחת ההנאות הגדולות בחיים - מתוק, נמס בפה, מעורר, מושלם! כמעט כולם אוהבים שוקולד: בין אם זו פרוסת לחם עם שוקולד למריחה לארוחת בוקר ובין אם סופלה שוקולד עם גלידה לקינוח ארוחת הערב. שוקולד מיוצר מזרעים מותססים, קלויים וטחונים של עץ הקקאו, שגדל באזורים הטרופיים. כדי לקבל את השוקולד שאנחנו מכירים ואוהבים, מוסיפים לתערובת הזו חומרים נוספים כמו סוכר, ונילין, לציטין ולפעמים גם חלב. השוקולד נחשב למזון עתיר אנרגיה עם ערך קלורי גבוה. מרבית הקלוריות מגיעות משומן שמקורו בחמאת הקקאו, אך יש בו גם פחמימות וחלבונים.

עד כאן לא נשמע יוצא דופן במיוחד, אז למה אנחנו כל כך כמהים אליו? על המושג "שוקוהוליק" שמעתם? הוא מתאר אנשים מכורים לשוקולד שחשים דחף בלתי נשלט וצורכים כמויות גבוהות ממנו בלי כל בקרה. לפני שאתם ממהרים להיפטר ממלאי השוקולד במזווה, כדאי שתדעו שהתמכרות לשוקולד ולסוכר בכלל היא מצב קיצוני, ולא כל מי שאוהב שוקולד (ומי לא בעצם?) בהכרח גם מכור. למעשה, צריכה של שוקולד מריר בכמויות מדודות יכולה דווקא לתרום לנו. שוקולד מכיל חומרים ממריצים כמו תאוברומין וקפאין שממריצים ומעניקים אנרגיה. לקקאו גם יש השפעות חיובית על לחץ הדם, והוא ידוע גם כמפחית כולסטרול ודלקות.

עוד חומר שמצוי בשוקולד ומסביר אולי יותר מכל את אהבתנו אליו הוא הפנילאת'ילאמין, שמופרש במוחנו בזמן שאנחנו מאוהבים וגורם לריגוש, לאופוריה ולעוררות מינית. בנוסף, אכילת שוקולד משחררת אנדורפינים והם האחראים לעלייה במצב הרוח. גם מצבים חברתיים ונפשיים מסוימים, כמו עצבות או בדידות, מעודדים אותנו לתגמל את עצמנו בשוקולד, וכשהחברה המודרנית, תעשיית הסרטים והפרסומות, מוכרים לנו את השוקולד כמלך הפינוקים, מי לא רוצה להתפנק?

 

שורה תחתונה

שום דבר אינו דומה לעונג המצוי באכילת משהו מתוק וטוב, והתענוג בן אלפי השנים הזה חיוני לגופנו ולנפשנו. מי שמונע מעצמו תענוגות כה פשוטים עלול להאמין שהוא אינו זכאי להם ובעצם להפוך לכעוס ולמלא טינה עצמית. הרעיון הוא להפיק את העונג מהדברים הפשוטים, ממש כמו לאכול את הקינוח הבא שלכם.

_

 

 

SHOOK MAGAZINE

מגזין שוק / גליון 05 / חורף 2016